Chiang Mai

A varos amelyet az 1250 - 1860 kozott fennallo Lanna Kiralysag szive es lelkekent szoktak emlegetni, egy hegyekkel es folyokkal ovezett volgyben fekszik, az eghajlata kicsivel huvosebb, igy a tengerpart es Bangkok utan kifejezetten frissnek hat, mikor ideerkezunk. 1292 ota letezik hivatalosan, Mengraj, a Chiang Rai-i herceg alapitotta.

Nagyjabol 17 ora utan erkeztunk meg a repterre, ahol sorszamot valtva tudtunk csak taxit fogni, a mienk az 54-es volt, egy szimpatikus koreai fiuval kerultunk egy taxiba, pontosabban o kert meg minket, menjunk egyutt. O is jart Kambodzsaban, Siem Reap-ben,  egyebet nem nagyon tudtunk meg rola, es azota sem talalkoztunk, de o az elso koreai, akivel valaha beszelgettunk. A varos elsore mindharmunkat emlekeztetett picit Siem Reapre, a folyo, ahogyan kettevalasztotta az utat, de kesobb mas hasonlosagot nem veltunk felfedezni. Szerencsere. Annak ellenre, hogy Siem Reap kellemes emlek, nem vagyunk vissza egyhamar Kambodzsaba. Az Ovarosban lakunk, egy guesthouseban, aminel ugyan lattunk mar szebbet es tisztabbat, de a celnak tokeletesen megfelel, es olcso. Almazold falak, oreg butorok, sok hangya, kevesbe mukodo legkondi, de normalis sebessegu internet es jo elhelyezkedes "jar hozza", amivel jelenleg tokeletesen elegedettek vagyunk. Az elso este, mivel mar sotet volt, mikor ideertunk, csak tettunk egy gyors kort, a latszolag teljesen nyugodt, csendes kis varosban, ittunk egy Chiangot es egy Gin Fizzt (o, a ciprusi koktelok), majd egy csaladi etteremben megvacsoraztunk, ahol gyakorlatilag ingyen ettem egy olyan zoldseges rizst, mint meg soha. A hely kicsi volt es piszkos, a gyerekek pizsamaban rohangaltak korulottunk es a konyharuha, amivel a szakacsno a serpenyoket torolgette minden hasznalat utan, valoszinuleg egy szebb napon meg feher szinu volt, de az etel finom es tokeletesen megfelelo egy kesoi vacsoranak.

Masnap, azaz vasarnap elindultunk egy kis varosnezesre, ami ugy nezett ki, hogy elhataroztuk, megkeruljuk a negyszog alaku belvarost. Elso allomas a Warowot piac, a maga sokszinusegevel, kulonbozo illataival, olyan, mint barmelyik forgalmasabb es tulajdonkeppen mindent kinalo piacok egyike, mondjuk Bangkokban. A piacozasra, mint elmenyre, mar egesz mashogy tekintunk, miota nagyjabol 1 honapja utazunk Azsiaban. Felfedeztuk a piacot, mint kozossegi elmenyek szinteret, ahol barmit lehet kapni, amire az ember nem is gondolna az amuletteken at a nyarsra tuzott sertesmajig, bogarakig, amikrol 10 THB-ert keszithetsz csak fotot. Erdemes felkeresni egy fozoiskolat, akik piaci vasarlassal egybekotott orakat kinalnak egyeni, illetve csoportos foglalkozas keretei kozott, azoknak, akik komolyabban szeretnenek megismerkedni a zoldseg - gyumolcs -  hus kinalattal. A Kuangmane uton tovabbi latnivalokat talalunk, tobbek kozott a Kuan U szentelyt, a kinai templomot minden nap delutan 5-kor zarjak be, egyebkent a kinai epiteszet, szobraszat hatasai eroteljesen erzodnek a varoson. A Tha Phae utra fordulva a kereskedelmi negyed kozpontjaban talaljuk magunkat. Oke, ez kicsit olyan, mintha egy utikonyvet irnek. Valojaban nehez megjegyezni az utcaneveket, eszben tartani, hogy jobb oldalon haladnak az autok, nem tudom miert, itt nehezebbnek tunik, mint Bangkokban, talan mert az utcak olyan keskenyek, terkepet minden hotel/hostel/guesthouse/utazasi iroda pultjanal lehet kerni, es nagyban megkonnyiti a dolgunkat. A muzeumokat kihagytuk, de megtekintheto a Nemzeti Muzeum, amelyet 1973-ban nyitott meg a kiraly es a kiralyne. A Kortars Muvezeszeti Muzeum a Chiang Mai-i Egytem teruleten kapott helyet, illetve erdekesseg a Haborus Madarak Muzeuma, a Nemzetkozi Repuloter mellett talalhato es harom hangarjaban helyreallitott repulogekepet lathatunk. A Chiang Mai-i Allatkertet pedig Thaifold masodik legnagyobb allatkertjekent tartjak szamon, azt mondjak a thai kormany az utobbi evekben elkezdte boviteni a helyet, mert a korulmenyek nem feleltek meg az alapkovetelmenyeknek. Sajnos azzal nem vagyok tisztaban mik azok, illetve az allatkertet sem latogattuk meg, tehat nem tudom milyen korulmenyek kozott elnek ott, a tobbseguket tekintve veszelyeztetett kategoriaba tartozo allatok.

Chiang Maiban tobb vallasi epitmeny is lathato, erdemes meglatogatni oket, a Wat U Mong peldaul 1380 ota mukodik, a buddhista zarandokok menedekhelye, de turistak ritkan latogatjak.

Kerestunk egy utazasi irodat, akik egy napos turakat szerveznek Chiang Rai es kornyekere,   mert azt semmikepp nem szerettuk volna kihagyni. Vacsorazni egy rendkivul nepszeru, szinten Mark Wiens altal ajanlott etterembe mentunk, ahol egy vonalas, A4-es fuzetbe kellett felirnunk a nevunket, es a szamot, mi a 88. - ak voltunk a sorban, szerintem fel oras varakozas utan sikerult asztalhoz jutnunk, pontosabban egy orias kanapehoz, kozepen egy asztalkaval, igy mezitlab fogyasztottuk el a ket szemelyes tasting (kostolo) menut, ami mindent tartalmazott, amit amugy is rendeltunk volna, ketfele curryt (csirke, hal), citromfuvel izesitett hazi kolbaszt, sticky rice-t (rizst), sult, daralt serteshust, chilivel, korianderrel, desszertkent egy erdekes, langyos, karamellas tej izu, bananos, kanalazhato edesseget kaptunk, es rendeltunk egy pomelo salatat, piritott mogyoroval, de meglepetesunkre, mint minden mas, a salata is csipos volt. A gyomorrontasom gyorsan tavozott es elfeledtetett, es elegedetten ballagtunk hazafele.

A kovetkezo nap, vasarnap, egy iszlam etteremben ettunk az ugynevezett "Halal Street" - en ahol csak es kizarolag a vallas altal elfogadott vagasi technikaval keszitik a hust, es mast nem lehet kapni. A kiszolgalas es a hely nem arasztotta a hires thai vendegszeretetet, amit mar megszokhattunk, de a magam reszerol, ha ezzel kiszolgalassal ilyen mennyei fogasokat kapunk, a vizet akar a fejemre is ontheti. (Itt szeretnem megjegyezni, hogy a nikitakacs7 (mily frappans) Instragram oldalamra probalok fotokat feltolteni, mert az internet nem mindig a blog.hu baratja, es az en idegeim sincsenek kotelbol.) Kis delutani pihenes utan elindultunk a vasarnapi es az ejszakai piacra, ami elkepesztoen zsufolt, a vasarnapi mellett talalhato etelpiac pazar kulonlegessegeket kinal, de a vasar kevesbe elvezheto ha folyton valaki a sarkadon all. Masnap koran kellett kelnunk, mert indultunk a Chiang Rai - i turara, igy gyors 7/11 (a helyi kis bolt), nemi nassolnivalo, es alvas volt a hatralevo program.